• Geen verzendkosten (Nederland en België).  
  • Voor 15.00 uur besteld, dezelfde dag verzonden. Het is momenteel erg druk bij PostNL. Je pakket is hierdoor mogelijk wat langer onderweg.

Kwaliteitsverschil in haarsupplementen

Gepubliceerd op 27 oktober 2020 om 11:17

Er zijn heel wat verschillende voedingssupplementen voor de haargroei op de markt. Maar hoe weet je nu of een product een goede keuze is, en of het echt doet wat het belooft? Aan het etiket van een product kun je al wat heel wat aflezen. 

 

Is het een echte haarpil of een uitgeklede multivitamine?

Veel voedingssupplementen die worden verkocht voor het haar zijn qua samenstelling te vergelijken met een multi. Ze bevatten biotine en andere B-vitaminen, vaak aangevuld met stoffen als zink en selenium. En dat is logisch, als je bedenkt dat alle vitamines en mineralen die goed zijn voor je gezondheid, óók bijdragen aan een mooier uiterlijk en een goede haargroei.

Wie niet alle voedingsstoffen in voldoende mate uit zijn/haar voedsel haalt, zal ook zeker baat hebben bij een dergelijk supplement. Je haar, dat niet bovenaan de prioriteitenlijst van het lichaam staat, kan eindelijk volop meeprofiteren! De haarwortel krijgt alle nutriënten in goede hoeveelheden van binnenuit aangeleverd en dat zie je. Als je al heel gezond eet en/of een goede multi gebruikt, zal je waarschijnlijk niet veel verschil zien. Je haarwortel kreeg immers al genoeg voeding.

Een nadeel van dit type haarsupplementen is dat ze vaak een deel, maar niet alle vitamines en mineralen bevatten. Het is dan eigenlijk een 'uitgeklede' multi. Als je de ontbrekende nutriënten nog wilt aanvullen kun je er niet zonder meer een multipreparaat bij nemen. De kans bestaat dat je dan te veel van een stof binnenkrijgt.  In onze optiek moet een haarsupplement een aanvulling zijn die niet qua samenstelling identiek is aan een vitamine-mineralenpreparaat. Onze keratinecapsules kun je dan ook verantwoord combineren met je multi. 

 

Opneembaarheid ingrediënten

Vitamines en mineralen kunnen in verschillende vormen in een supplement voorkomen. Niet alle vormen zijn even goed werkzaam of worden goed in het lichaam opgenomen. Een goedkoop product, bevat vaak ook minder goed opneembare verbindingen. Voor vitamine E geldt dat de natuurlijke variant vele malen beter werkzaam is dan synthetisch vitamine E.  Sommige supplementen D-alfatocoferol en andere DL-alfatocoferol. DL-alfatocoferol (dus met een 'l'in de naam) is een synthetische variant waar je lichaam niets mee kan en die niet de gezondheidsvoordelen heeft van natuurlijk vitamine E.

Een ander voorbeeld: zink als citraat is een goed opneembare, organische verbinding. Een mineraal in de vorm van oxide, -fosfaat, -chloride en -hydroxide is anorganisch en wordt slecht opgenomen. 

 

Gummies: smaak versus kwaliteit

Ze smaken lekker, vitaminesnoepjes voor het haar. Maar is een 'gummy' wel de beste keuze als je kijkt naar de samenstelling? Om zo'n haarsnoepje te maken zijn veel meer hulpstoffen nodig. Ook bevatten ze vaak suiker, soms verstopt onder andere namen zoals glucosestroop of dextrose. Als ze géén suiker bevatten, dan zijn het andere (kunstmatige) zoetstoffen. Voor een mooi kleurtje worden kleurstoffen gebruikt. In 2017 werd door een Amerikaanse consumentenorganisatie ontdekt dat vier van de vijf gummysupplementen meer of minder ingrediënten bevatten dan op het etiket stond vermeld. Uit de analyse bleek dat van alle supplementen gummies het vaakst niet voldoen aan kwaliteitsnormen. Het is moeilijk om vitamines en mineralen stabiel te houden in een gummie. De voedingswaarde gaat sneller achteruit. Soms worden daarom bij productie meer van bepaalde vitamines toegevoegd dan op het etiket staat. Andere vitamines (zoals B2) worden niet toegevoegd. Dit type product wordt vaak buiten de EU (China) geproduceerd, waar andere kwaliteitsnormen gelden. Ze bevatten opvallend vaak goedkope grondstoffen, zoals synthetisch vitamine E. 

 

Megadoseringen biotine

Biotine is nodig voor het gezond houden van haar, huid en nagels. De Referentie Inname (RI) van deze B-vitamine is vastgesteld op 50 microgram (mcg). Er zijn supplementen voor het haar die extreem hoge doseringen van 2,5 mg  (1mg = 1000 mcg) tot zelfs 10 mg (10.000 microgram, dit is 200.000% RI) biotine bevatten. Het bewijs dat het voor iedereen zinvol is veel extra biotine in te nemen is flinterdun. Mensen met een tekort kunnen huid-, haar-, en nagelproblemen ervaren. Er is echter nauwelijks wetenschappelijk bewijs dat suppletie van de vitamine in hoge doses voordelen heeft bij volwassenen die géén tekort hebben. Er zijn ook nadelen verbonden hoge doseringen biotine, zoals de kans op verstoorde labwaarden en meer puistjes.

 

Wetenschappelijk bewijs

Wil je echt weten wat een product kan betekenen voor je haar en nagels, vraag de aanbieder dan om studies. Géén reviews van tevreden klanten of reclamepraatjes, maar echt bikkelhard wetenschappelijk bewijs dat een product werkt. 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.